Kultūra, vaļasprieki, ceļojumi

Drošas iepirkšanās nosacījumi

Lai attālinātā iepirkšanās internetā būtu tikpat droša, cik ērta, ir svarīgi ievērot drošas iepirkšanās principus.

 

Pirms pirkšanas darījuma veikšanas vienmēr ir ieteicams pārbaudīt informāciju par tirgotāju. To varat darīt, gan meklējot datus un atsauksmes internetā, gan pārbaudot, vai Latvijas uzņēmums ir oficiāli reģistrēts Uzņēmumu reģistrā (UR). Ja uzņēmums ir reģistrēts, tad informāciju par tā darbības ierobežojumiem var atrast UR tīmekļa vietnē vai pieprasot UR izziņu. Tāpat UR Maksātnespējas reģistrā jābūt pieejamai informācijai arī par to, vai uzņēmumam nav uzsākts maksātnespējas process.

 

Datus par saimnieciskās darbības veicējiem iespējams pārbaudīt Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datu bāzē.

 

Viens no drošības priekšnosacījumiem ir arī internetveikala tīmekļa vietnes izpēte. Tajā ir jābūt norādītai pilnīgai informācijai par uzņēmumu – tā juridiskais nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālrunis, e-pasta adrese. Lai kliedētu šaubas, pirms pirkumu veikšanas ieteicams sazināties ar internetveikalu, lai pārliecinātos, ka tas ir reāli sasniedzams un pieejams komunikācijai. Pirms pasūtījuma veikšanas pārbaudiet citu patērētāju atsauksmes par konkrēto internetveikalu.

 

Tikpat būtiski ir pievērst uzmanību internetveikala tehniskai drošībai.  Par tehnisko drošību var liecināt:

  • pie samaksas un datu ievades, adreses laukā redzams prefikss Hiperteksta transporta protokols (http://…), kas veicot maksājumu mainās uz Hiperteksta transporta šifrēts protokols (https://…);
  • pārlūkprogrammas adreses laukā piekaramas atslēgas simbols [vai uzraksts “Secured by”];
  • nesalauztas atslēgas simbols, kura izvietojums var atšķirties no izmantotās pārlūkprogammas.

Pirms preču iegādāšanās Jums kā patērētājam ir jābūt pieejamai informācijai par preces īpašībām un pirkuma kārtību, ieskaitot apmaksas, piegādes noteikumus un atteikuma tiesības.

 

Ja savā iepirkšanās pieredzē esat pamanījis kādas interneta tirdzniecības vietnes negodprātīgu darbību (maldinoša reklāma, nedrošas preces u.c.), ziņojiet par to Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC).

 

PTAC ir izveidojis aizdomīgo interneta vietņu sarakstu ar interneta vietnēm, kurās konstatēti iespējami pārkāpumi. Savukārt komersanti, kuri nav pildījuši Patērētāju Strīdu risināšanas komisijas uzliktos lēmumus, ir uzskaitīti “Melnajā sarakstā”.

 

Plašāka informācija par patērētāju tiesībām un patērētāju strīdu risināšanu pieejama dzīves situācijas aprakstā “Patērētāju tiesības”.

 

Pasūtot preci internetā, vēlamākais sūtījuma izvēles veids ir reģistrēts (ierakstīts) vai eksprespasta sūtījums. Šādu sūtījumu interneta “track-trace” sistēmā ir iespējams izsekot sūtījuma ceļam visos tā pārkraušanas posmos, bet bojājuma/pazušanas gadījumā atbilstoši Starptautiskajai pasta konvencijai klientam ir tiesības pretendēt uz atbilstošu kompensāciju.

Scroll Up