E-adrese iedzīvotājiem

Kas ir e-adrese?

No 2019. gada Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir iespēja izmantot mūsdienīgu un ērtu rīku saziņai ar valsts iestādēm, proti, oficiālo elektronisko adresi jeb e-adresi.

E-adrese ir drošas saziņas pakalpojums – tava digitālā pastkastīte portālā Latvija.lv. Tas ir ērts, drošs un efektīvs veids, kā sazināties ar vairāk nekā 3000 valsts un pašvaldību iestādēm jebkurā laikā un no jebkuras atrašanās vietas.

Sazināties e-adresē iespējams ar visām iestādēm, kas iekļautas Uzņēmumu reģistra Publisko personu un iestāžu sarakstā, t. sk. ar tiesu iestādēm, maksātnespējas administratoriem, zvērinātiem tiesas izpildītājiem un zvērinātiem notāriem. E-adresē dokumentus var nosūtīt arī tādiem uzņēmumiem, kam ir uzticētas valsts pārvaldes funkcijas.

 

Ja portālā Latvija.lv esi izveidojis e-adresi, turpmāk valsts un pašvaldības iestādes sazināsies ar tevi šajā digitālajā pastkastītē, nevis papīra formātā uz deklarēto adresi.

E-adresi ir izstrādājusi Valsts reģionālās attīstības aģentūra sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.

Ieguvumi no e-adreses lietošanas

Sūti iesniegumus un dokumentus vai pieprasi pakalpojumus jebkurā laikā un no jebkuras atrašanās vietas.

Saudzē vidi un vairs nesaņem vēstules no iestādēm papīra formātā.

Saņem visas ienākošās vēstules laikā un vienuviet. Nenokavē neko svarīgu!

Tavi oficiālie dokumenti būs drošībā: tie nenoklīdīs pastkastītē vai e-pastos un būs pasargāti no krāpniekiem.

Lietojot e-adresi, vari būt pārliecināts, ka dokumenta sūtītājs ir tas, par ko uzdodas.

Kā izveidot un lietot e-adresi?

Lai e-adresē tavi ziņojumi būtu drošībā un iestādes būtu pārliecinātas, ka e-adreses ziņojuma sūtītājs esi tu un tieši tu saņemsi viņu sūtīto informāciju, nepieciešams sevi identificēt ar drošiem un pārbaudītiem identifikācijas rīkiem – tāpat kā klātienē, vēršoties iestādē, tev lūdz uzrādīt personu apliecinošu dokumentu. Tādēļ e-adresei varēsi piekļūt un izmantot, pieslēdzoties portālam Latvija.lv un identificējoties tikai ar kādu no zemāk norādītajiem drošiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem.

Lai lietotu e-adresi, tev būs nepieciešams:

  • dators vai viedierīce,
  • interneta pieslēgums,
  • elektroniskās identifikācijas līdzekļi – eID karte ar viedkaršu lasītāju vai mobilā lietotne eParaksts mobile, vai vari izmantot arī eParaksts karti, kas domāta juridiskām personām.

Lai izveidotu e-adresi:

  1. portālā Latvija.lv klikšķini uz banera “Izveido savu e-adresi”, pēc tam spied uz pogas “Izveidot e-adresi”;
  2. pārliecinies, ka identifikācijas logā ir aktīva sadaļa “Privātpersona”;
  3. autentificējies ar eID karti vai eParaksts mobile un seko tālākajiem norādījumiem (vari izmantot arī eParaksts karti, kas domāta juridiskām personām);
  4. iepazīsties ar norādīto informāciju un ievadi savu e-pasta adresi, uz kuru saņemt paziņojumus par ienākošajiem ziņojumiem e-adresē;
  5. klikšķini uz “Izveidot e-adresi”.

Turpmāk savai e-adresei varēsi piekļūt portāla Latvija.lv sadaļā “Mana darba vieta” (portāla augšējā labajā stūrī).

Kur saņemt piekļuves rīkus?

E-adresi var izveidot un lietot no 14 gadu vecuma, tāpat kā izveidot eParaksts mobile un saņemt eID karti.

Mobilā lietotne eParaksts mobile mobile.eParaksts.lv.

eParaksts mobile izmantošana ir bez maksas.

Ja tev jau ir eID karte vai eParaksts karte, līgumu par eParaksts mobile lietošanu varēsi parakstīt uzreiz portālā mobile.eParaksts.lv.

Līgumu par eParaksts mobile lietošanu iespējams noslēgt, arī piesakoties ar internetbanku un

  • parakstot līgumu ar kurjera starpniecību 1–6 dienu laikā (bezmaksas pakalpojums) vai
  • parakstot līgumu pie zvērināta notāra (saskaņā ar notāru pakalpojumu cenrādi jārēķinās ar izmaksām 6,05 EUR (ar PVN) apmērā par fiziskas personas identitātes pārbaudi).

Lai varētu dokumentus parakstīt viedtālrunī, nepieciešams lejupielādēt mobilo lietotni eParakstsLV. Tās lietošana ir bez maksas, un līguma slēgšana nav nepieciešama.

Precīzāka informācija par eParaksts mobile iegūšanas iespējām pieejama šeit.

Personas apliecība (eID karte)

Saņemot eID karti, tev tiks izsniegta aploksne ar PIN kodiem, kas nepieciešami e-identitātes apliecināšanai (PIN 1) un elektronisku dokumentu parakstīšanai (PIN 2).

  • Jāmaksā būs tikai par eID kartes noformēšanu, savukārt elektroniskā paraksta izmantošana ir bez maksas.
  • Tev būs nepieciešams viedkaršu lasītājs* un eParakstītājs 3.0, ko bez maksas vari lejupielādēt savā datorā: eparaksts.lv/lv/lejupielades.

*Pārliecinies, vai tavā portatīvajā datora vai klaviatūrā nav iebūvēts viedkaršu lasītājs. Ja tāda nav, viedkaršu lasītājus var iegādāties datorpreču vai elektronikas veikalos.

Ja tev jau ir eID karte, bet esi aizmirsis piekļuves kodus, pieraksties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) nodaļas apmeklējumam, izmantojot e-pakalpojumu Pieteikšanās personu apliecinošu dokumentu izsniegšanai. Rēķinies, ka eID karte būs jānodod PMLP nodaļā, līdz tiks bez maksas izgatavoti jauni PIN kodi. Tas var aizņemt dažas dienas.

Pilnvaro citu personu piekļūt tavai e-adresei

Ja tev nav nepieciešamo datorprasmju vai sistēma šķiet par sarežģītu, skatīt ziņojumus e-adresē tu vari pilnvarot citu personu, kurai uzticies. Piemēram, vecāki var pilnvarot pilngadīgos bērnus vai citu uzticamības personu.

Pilnvarotā persona varēs tikai skatīt e-adresē ienākušos ziņojumus, bet nevarēs veikt citas darbības. Sistēma uzkrāj informāciju par visām e-adresē veiktajām darbībām, tāpēc tu varēsi jebkurā brīdī pārliecināties, kādas darbības ir veikusi pilnvarotā persona.

Atceries! Arī pilnvarojumu e-adresē var veikt tikai ar augstāk norādītajiem autentifikācijas rīkiem.

Lai pilnvarotu kādu citu personu piekļūt tavai e-adresei:

  1. pēc identificēšanās portālā Latvija.lv e-adreses konta kreisās puses izvēlnē jāatrod norāde “Profils/Iestatījumi” un jāizvēlas “Piekļuves tiesības”;
  2. lai pievienotu konkrētu personu, jāizvēlas “Pievienot jaunu”;
  3. piedāvātajā veidlapā jānorāda pilnvarotās personas vārds un uzvārds, personas kods un pilnvarošanas termiņš – beztermiņa vai uz konkrētu laiku;
  4. atzīmē, ka piekrīti šai personai piešķirt piekļuves tiesības, un nospied “Saglabāt”.
  5. Ja visa informācija būs ievadīta korekti, ekrānā redzēsi paziņojumu “Deleģējums ir veiksmīgi izveidots!”.
  6. Persona, kuru būsi pilnvarojis piekļūt savai e-adresei, saņems par to paziņojumu savā e-adresē.

Kā pilnvarotā persona piekļūs Tavai e-adresei?

Pilnvarotajai personai, pirms veikt identifikāciju portālā Latvija.lv, būs jāizvēlas norāde “Pilnvarotais”.

Ko sūtīt ar e-adreses palīdzību?

  • Sūti iesniegumus un elektroniski sagatavotus dokumentus valsts un pašvaldību iestādēm.
  • Pieprasi un saņem valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus.
  • Uzdod personīgus jautājumus valsts un pašvaldību iestādēm un saņem atbildes.
  • Saņem no iestādēm tieši tev adresētus ziņojumus.

Vai dokumenti jāparaksta, izmantojot e-adresi?

  • Ja dokumentam, piemēram, līgumam vai iesniegumam, nepieciešams nodrošināt juridisko spēku, tas jāparaksta ar drošu elektronisko parakstu – tāpat, kā tas tiktu darīts, sazinoties ar iestādi papīra formātā
  • Tas, ka dokuments ir nosūtīts adresātam e-adresē, juridisko spēku nepiešķir, tikai nodrošina dokumenta piegādi!

Esi uzņēmejs?

Uzzini par e-adresi uzņēmējiem