Ziņas

Iestādēm strādājot pilnībā vai daļēji attālināti, būtiski pieaudzis pieteikto e-pakalpojumu skaits

Valsts un pašvaldību iestādēm, pārejot uz pilnībā vai daļēji attālinātu darbu un vairākus mēnešus nepieņemot klientus klātienē, strauji audzis pieteikto e-pakalpojumu skaits portālā Latvija.lv, liecina Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) apkopotie dati.

Visbiežāk izmantotais e-pakalpojums – iesniegums Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA)

 “E-iesniegums VSAA pakalpojumiem” šogad no 1.janvāra līdz 1.maijam izmantots 735 483 reizes, kamēr pērn pirmā pusgada laikā – 599 098 reizes. Iedzīvotāji visbiežāk izmanto e-iesniegumu, lai pieteiktos pabalstiem, kas saistīti ar bērna piedzimšanu un kopšanu, bezdarbu vai tuvinieka nāvi. E-pakalpojuma izmantošana ir ērtākais un ātrākais veids kā pieteikties pabalstiem, jo līdz pat ārkārtējās situācijas beigām klientu pieņemšana klātienē VSAA klientu apkalpošanas centros nenotiks.

Iedzīvotāji arī aktīvi izmantojuši iespēju apskatīt informāciju par saņemtajām darba nespējas lapām – martā un aprīlī šo e-pakalpojumu izmantojuši vairāk nekā 20 000 cilvēku katru mēnesi, kas ir par 40% vairāk, nekā februārī vai janvārī.

Par visiem VSAA pakalpojumiem, kurus iespējams pieteikt elektroniski, var uzzināt iestādes tīmekļa vietnē vsaa.gov.lv, bet padomus un video pamācības, kā pieteikt dažādus e-pakalpojumus, kas saistīti ar pabalstu saņemšanu, informāciju par darba nespējas lapām u.c., var atrast tīmekļa vietnē daridigitaliarhivs.lv sadaļā “Dzīves situācijas”. 

Arvien vairāk izmanto elektronisko saziņu

Kā liecina statistikas dati, ārkārtas situācijas laikā iedzīvotāji novērtējuši iespēju sazināties ar iestādēm elektroniski dažādu aktuālu jautājumu kārtošanai. Piemēram, šogad aprīlī, izmantojot portālu Latvija.lv dažādi iesniegumi, lūgumi, sūdzības, priekšlikumi vai jautājumi iestādēm elektroniski nosūtīti vairāk nekā 53 000 reižu, kas ir teju uz pusi (47%) vairāk, nekā martā.  

Laikā, kad valsts un pašvaldību iestādes klientu apkalpošanu veica tikai attālināti, pieaudzis arī e-adreses lietotāju skaits, jo tieši e-adrese ir ērtākais veids, kā sazināties ar iestādēm elektroniski. Kā jau ziņots iepriekš, pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas martā, salīdzinot ar šā gada februāri, izveidoto e-adreses kontu skaits pieauga par 60%.  


Klātienē – tikai pēc iepriekšēja pieraksta, aicina arī turpmāk izmantot e-pakalpojumus

Iestādes, kuras pakāpeniski atsāk apmeklētāju pieņemšanu, lūdz iepriekš pieteikties vizītei, jo klienti tiks pieņemti tikai pēc iepriekšēja pieraksta. Pieteikties vizītei var gan telefoniski, gan izmantojot speciāli šim mērķim izstrādātus e-pakalpojumus.

Piemēram, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP) aicina jaunu personu apliecinošu dokumentu – pases vai eID kartes saņemšanai izmantot e-pakalpojumu “Pieteikšanās personu apliecinoša dokumenta izsniegšanai”. Aizpildot šo e-pakalpojumu, iespējams uzreiz samaksāt valsts nodevu, kā arī norādīt un izvēlēties gan pakalpojuma saņemšanas vietu, gan datumu un laiku.

Šāda pat kārtība – ierašanās iestādē tikai pēc iepriekšēja pieraksta, noteikta arī vairākos Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros (VPVKAC), kuri daļēji atsākuši darbu pēc 12.maija. Pirms doties uz konkrētu iestādi, ikviens aicināts vispirms attiecīgās iestādes vai pašvaldības tīmekļa vietnē pārbaudīt pakalpojumu saņemšanas kārtību. Sev tuvāko VPVKAC var atrast portālā Latvija.lv sadaļā “Pakalpojumu centri”.

Savukārt Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA) klientus klātienē nepieņems līdz pat ārkārtējās situācijas beigām, aicinot bezdarbnieka statusam pieteikties elektroniski. Secīgi soļi bezdarbnieka statusa pieteikšanai aprakstīti NVA tīmekļa vietnē.

Par citiem noderīgiem e-pakalpojumiem var uzzināt tīmekļa vietnē daridigitaliarhivs.lv, kur pieejami apraksti par 50 dažādām dzīves situācijām un e-pakalpojumiem, kuri var palīdzēt šīs situācijas risināt – sākot ar pabalstu pieteikšanu līdz pat privātmājas būvniecībai, digitālajiem kultūras resursiem un uzņēmējdarbības jautājumiem.