Biežāk uzdotie jautājumi

Par drošu elektronisko parakstu

Dzīves situāciju apraksti

Oficiālā elektroniskā adrese jeb e-adrese neaizstās e-pasta adresi. No e-adreses var sūtīt vēstules un ziņojumus valsts un pašvaldību iestādēm, bet ne citiem iedzīvotājiem vai uzņēmumiem. Izveidojot e-adresi, tiek piedāvāta iespēja norādīt savu e-pasta adresi, uz kuru tiks sūtīta informācija par saņemtajiem ziņojumiem e-adresē, bet ne paši ziņojumi.

No savas e-adreses var sūtīt vēstules un ziņojumus visām iestādēm, kas iekļautas Uzņēmumu reģistra tīmekļa vietnē pieejamajā Publisko personu un iestāžu sarakstā, bet ne citiem iedzīvotājiem vai uzņēmumiem. Tās ir gan ministrijas un valsts iestādes, gan pašvaldības un pašvaldību iestādes, kā arī pašvaldību kapitālsabiedrības, piemēram, skolas.

Iedzīvotājiem e-adreses lietošana ir brīvprātīga un tā sniedz virkni priekšrocību saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm – iespēju sūtīt un saņemt ziņojumus jebkurā laikā un vietā, droši sūtīt dokumentus, kas satur personas datus, saņemt iestāžu pakalpojumus, izvairīties no citu personu ļaunprātīgas rīcības saziņā ar iestādēm u.c. Savukārt, uzņēmumiem e-adrese no 2023. gada 1. janvāra būs obligāta.

E-adreses izveidošana un lietošana ir bez maksas. Svarīgi, lai būtu pieejami nepieciešamie identifikācijas līdzekļi, ar kuriem var piekļūt e-adresei: personas apliecība (eID karte) ar aktīvu elektronisko parakstu (būs nepieciešams viedkaršu lasītājs) vai mobilā lietotne eParaksts mobile, vai eParaksts karte juridiskām personām.

E-parakstu skaits personas apliecībā (eID kartē) un eParaksts mobile ir neierobežots un bez maksas.

E-adreses risinājumu var pielīdzināt drošam internetbankas risinājumam – slēgtā vidē, pakalpojumu portālā Latvija.lv, ikvienam e-adreses lietotājam ir pieejams personificēts konts, kurā tiek nodrošināta ziņojumu sūtīšana, saņemšana un glabāšana. E-adresei ir jābūt drošai, jo sūtījumi, kas var tikt sūtīti uz un no e-adreses, var saturēt gan personas datus, gan komercnoslēpumu un sensitīvu informāciju. Arī bankas svarīgu informāciju nesūta e-pastā, bet internetbankā – drošā vidē, kas pasargāta no maldināšanas un krāpniecības riskiem.

Saņemot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē personas apliecību jeb eID karti, jums tika izsniegta aploksne ar piekļuves kodiem (PIN 1 un PIN 2). Ja šie piekļuves kodi ir pazuduši vai, saņemot eID karti, esat atteicies no e-paraksta iekļaušanas tajā, nav nepieciešams izgatavot jaunu eID karti. Dodieties uz tuvāko Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes filiāli, kur atjaunos gan piekļuves kodus, gan aktivizēs e-parakstu. Tas ir bezmaksas pakalpojums.

Drošs elektroniskais paraksts (e-paraksts) eID kartē un mobilajā lietotnē eParaksts mobile ir pieejams bezmaksas, un to var lietot neierobežotā apjomā.

Jāmaksā ir tikai valsts nodeva par eID kartes noformēšanu. Savukārt gadījumā, ja eParaksts mobile noformēšanas līgumu izvēlaties parakstīt pie zvērināta notāra, saskaņā ar notāru pakalpojumu cenrādi jārēķinās ar izmaksām 6,05 EUR ar PVN apmērā par fiziskas personas identitātes pārbaudi

Atbalstu elektronisko risinājumu izmantošanā var saņemt Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros  (VPVKAC). Tur varēsiet saņemt ne tikai konsultāciju, bet arī lūgt, lai speciālists pie brīvpieejas datora parāda, kā dokuments jāparaksta elektroniski. Neaizmirstiet uz konsultāciju paņemt līdzi identifikācijas rīkus, piemēram, eID karti ar PIN kodiem

Ja atrodaties ārzemēs, drošu elektronisko parakstu varat iegūt, izmantojot Latvijas vēstniecību nodrošinātos pakalpojumus.

Apmeklētāji pārstāvniecībās eID kartes noformēšanai tiek pieņemti tikai iepriekšēja pieraksta kārtībā. Aicinām pieteikt apmeklējumu telefoniski vai elektroniski, sazinoties ar pārstāvniecību.

Informāciju par Latvijas vēstniecību un konsulāro dienestu valstī, kurā atrodaties, aicinām meklēt Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē: ievadot meklētāja laukā konkrēto valsti, būs pieejama vēstniecības kontaktinformācija